تهاجم زمینی فرانسه به مالی با حملۀ زمینی آلمان ادامه می یابد
                                 ترجمه توسط حمید محوی ترجمه توسط حمید محوی

 

                         نوشتۀ ارنست وولف

                 مرکز مطالعات جهانی سازی، 20 ژانویه 2013

                                متن اصلی 17 ژانویه 2013

 

http://www.mondialisation.ca/loffensive-terrestre-de-la-france-au-mali-suivie-dune-invasion-allemande/5319727


 

هواپیماهای جنگی و یگان های زمینی فرانسه دیروز 15 ژانویه حملاتشان را علیه نیروهای شورشی به رهبری اسلامگرایان مالی، در این کشور فقیر آفریقائی، ادامه دادند. نیروهای زمینی فرانسه حملاتی را علیه نیروهای شورشی در شهر کوچک مرزی دیابالی، در 400 کیلومتری پایتخت مالی، باماکو، آغاز کردند. این شهر مرزی کوچک توسط نیروهای فرانسوی و نیروهای نظامی کشور مالی محاصره شده و درگیری در حد جنگ تن به تن در آن ادامه دارد.

نیروهای شورشی روز شنبه نیروهای دولتی مالی را در دیابالی به عقب نشینی وا داشتند. ساکنان محلی گفته اند که شب گذشته با وجود حملات دائمی نیروی هوائی فرانسه شهر در تصرف اسلامگرایان بوده است.

از فرودگاه باماکو، سی خودروی زرهی حامل سربازان فرانسوی به سوی مواضع شورشیان در شمال حرکت کردند، و این نخستین آرایش مهم نظامی و یگان های زمینی به مقصد شمال مالی می باشد.

دیروز صبح، نزدیک صد سرباز فرانسوی نیز پیرامون پل استراتژیک روی رود نیجر، نزدیک شهر سگو، در فاصلۀ 230 کیلومتری شمال شرقی باماکو موضع گیری کردند. به گفتۀ سخنگوی ارتش، وظیفۀ این سربازان ایمن سازی این پل استرتژیک و جلوگیری از پیشروی نیروهای اسلامگرا به سوی جنوب و به مقصد پایتخت است.

از آغاز جنگ علیه مالی، جمعه 11 ژانویه، پاریس 750 سرباز به مالی گسیل داشته و 50 عملیات بمباران هوائی علیه شهرهای گااو و کیدال در نیمۀ شمالی مالی انجام داده که از آوریل 2012 در تصرف نیروهای شورشی بسر می برد. دوازده شکاری رافال و میراژ این حملات را به عهده داشته است. رئیس جمهور فرانسه، فرانسوآ هولاند اظهار داشت که شمار سربازان فرانسوی بیش از سه برابر خواهد شد و به 2500 نفر خواهد رسید.

نیروهای اسلامگرا وابستگی خودشان را به القاعده اعلام کرده اند و به یکی از تجهیزات گاز طبیعی در آمناس در کشور همسایه الجزایر حمله کردند که به یکی از مناطق عبور و مرور اسلامگرایان شمال مالی و لیبی تبدیل شده است.  و تا حدود زیادی از تاریخ 2011 و جنگ ایالات متحده و ناتو که موجب سرنگونی سرهنگ قذافی شد، تحت کنترل مبارزان اسلامگرایان می باشد. باید دانست که لیبی به یکی از منابع اصلی اسلحه برای شورشیان اسلامگرای شمال مالی تبدیل شده است.

اسلامگرایان در سایت امناس که توسط بریتیش پترولیوم، وشرکت نروژی استاتوال و شرکت الجزائری سوناتراش اداره می شود 41 نفر را به گروگان گرفتند. دو نفراز شهروندان بریتانیائی به قتل رسیدند. گروگان گیران خواستار آزادی 100 نفر از اسلامگرایانی شده اند که در الجزائر زندانی هستند. دولت الجزائر اعلام کرده است که در این مورد مذاکره نخواهد کرد.

رؤسای مرکز فرماندهی کشورهای اتحادیۀ اقتصادی کشورهای آفریقای غربی سه شنبه در باماکو برای تأیید طرح ریزی ارسال سریع 3300 سرباز آفریقای غربی، بر اساس طرح سازمان ملل متحد برای مداخله، گردهمآئی تشکیل دادند.

نیجریه که باید مأموریت نظامی را به عهده گیرد، اطمینان داد که 190 سرباز در 24 ساعت آینده خواهد فرستاد، ولی بهر وشنی اعلام کرد که حتی اگر برخی از سربازان بهر ودی به مالی برسند، ولی آموزش و تحهیزات آنها مدتی بطول خواهد انجامد. نیجریه در سطح ملی در حال مبارزه با گروه اسلامگرایان بوکو هارام است و برای ارسال 900 سرباز به مالی – به شکلی که قول داده بود – با مشکل روبرو می باشد.

سربازان آفریقای غربی که غالبا حقوق ناچیزی می گیرند و تجهیزات مختصری دارند به زمان بیشتری نیاز دارند تا برای عملیات آماده شوند، و براین اساس برای فرانسه مشکل خواهد بود که «چهرۀ آفریقائی» برای جنگ ترسیم کند.

برنامۀ مقدماتی نیروهای آفریقائی فراخوانده شده توسط سازمان ملل متحد پیش از سپتامبر گسترش کامل نیروها را پیشبینی نکرده بود.

اتحادیۀ آفرقا که شامل 20 کشور آفریقائی می شود از تجاوز فرانسه دفاع کرده است. رئیس اتحادیۀ آفریقا برای صلح و امنیت، رانتان لامامرا اظهار داشت که کشورهای آفریقای خارج از اتحادیۀ اقتصادی کشورهای آفریقای غربی نیز می توانند نیرو بفرساتند و در پشتیبانی لوژیستیک شرکت داشته باشند.

مسئولان آمریکائی ظاهرا در حال طرح ریزی برای کمک رسانی به یگان های فرانسوی، سوخت رسانی به هواپیماهای فرانسوی و ارسال پهپاد برای عملیات جاسوسی و حتی بمباران در مالی هستند. پیتر فام، مشاور عالی رتبۀ مرکز فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا اعلام کرد که : «حملات پهپادها یا حملات هوائی تمامیت ارضی مالی را تضمین نخواهد کرد و موجب  پیروزی بر اسلامگرایان نخواهد شد، ولی می توان دبه عنوان راه حلی که کمتر از همه ضایعه بار است به کار برده شود.»

با این وجود واشینگتن در مورد کمک نظامی به مداخلۀ نظامی فرانسه در مالی تردیدهائی دارد. وال استریت ژورنا لبه نقل از یکی از مقامات عالی رتبۀ دولت اوباما نوشته است : «اگر ما به هر کسی هر نوع کمکی را جایز بدانیم – از همکاران نزدیک یا دور در فضای بین المللی – باید از اهداف آن مطلع باشیم.»

سه شنبه، کانادا یک هواپیمای باری ث-17 گلوبمستر برای فرانسه فرستاد که برای ارسال بار و نفرات به باماکو مورد استفاده قرار گرفت. کانادا پذیرفت که این هواپیما را به مدت یک هفته برای ارسال تجهیزات جنگی و نفرات به باماکو در اختیار فرانسه بگذارد.

امپریالیسم اروپا نیز از جنگ استعمار نوین فرانسه پشتیبانی کرد. نمایندۀ عالی مقام اتحادیۀ اروپا در امور خارجه، کاترین اشتون، اعلام کرد که وزرای امور خارجۀ اتحادیۀ اروپا، امروز در بروکسل گردهمآئی فوق العاده پیرامون بحران کشور مالی تشکیل خواهند داد. اتحادیۀ اروپا روی تسریع تدارکات برای مأموریت تشکیلاتی  جهت نیروهای مالی و «پشتیبانی مستقیم» از رژیم باماکو تمرکز خواهد داشت.

وزیر امور خارجۀ بریتانیا اظهار داشت که دو هواپیمای باری نظامی بریتانیائی برای کمک به گسترش نیروهای فرانسوی آماده شده است. سه شنبه، بلژیک اعلام کرد که دو هواپیمای ث 130 و دو هلیکوپتر بهداشتی برای کمک به زخمی ها می خواهد بفرستد، و دانمارک به مدت سه ماه یک هواپیمای ث 130 هرکولس در اختیار فرانسه قرار خواهد داد.

در برلن، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آلمان اعلام کرد که کمک لوژیستیک و بشر دوستانه برای جنگ فرانسه در نظر گرفته است. شانسولیه، آنجلا مرکل که سه شنبه و چهار شنبه از رئیس جمهور ساحل عاج آلاسان کواتارا که در حال حاضر رئیس اتحادیۀ اقتصادی کشورهای آفریقای غربی نیز هست، پذیرائی کرد، پذیرفت که هواپیماهای باربری آلمان «ترانسال» را در اختیار نیروهای این اتحادیه قرار دهد.

دوشنبه، در یک گفتگوی تلفنی بین وزیر امور خارجه گیلیو ترزی و همقطار فرانسوی اش، لوران فابیوس، ایتالیا اعلام کرد که از عملیات فرانسه در مالی پشتیبانی می کند. آژانس خبری ایتالیائی (آ- ان-اس-آ) گزار شداد که ایتالیا از اغاز حملۀ فرانسه در هفتۀ پیش مطلع بود.

امپریالیسم اروپا در عین حال می تواند روی پشتیبانی تمام عیار حزب سبز آلمان حساب کند. اگر چه نسبت به برخی تاکتیکها موضع انتقادی اتخاد کرده است، سبزهای آلمان از مداخلۀ فرانسه دفاع کردند، و اظهار داشتند که چنین موردی «مطابق موازین حقوق بین الملل است.» وزیر قدیمی یورگن تریتین یکی از رهبرانشان اظهار داشت : «فرانسه مطابق موازین قانونی در مالی مداخله کرده است»

دانیل کوهن-بندیت آنارشیست قدیمی و اکنون رئیس گروه سبزها در پارلمان اروپا، خواستار تدارک و آماده سازی مداخلۀ آلمان در مالی شد و در مصاحبه با روزنامۀ «کولنر اشتادزیگر» گفت : «آلمانی ها برای موقعیت های پیچیدۀ احتمالی باید خودشان را آماده کنند». در پاسخ به این پرسش که از دیدگاه او احتمال پیاده کردن سربازان آلمانی در خاک مالی وجود دارد، او پاسخ گفت «آری».

Article original, WSWS, paru le 17 janvier 2013

 


January 21st, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی